Ενημέρωση για αγροτικά θέματα, και όχι μόνο, όπως για τις κατηγορίες ασφαλισμένων που γλιτώνουν σύνταξη στα 67, για τις διευκρινίσεις ΟΓΑ για τα οικογενειακά επιδόματα, για την παράταση στους δασικούς χάρτες, για τους ελέγχους του αγροτικού προσωπικού, τον φόρο στα ενοίκια γης, τον ΕΝΦΙΑ στα αγροτεμάχια και τα τέλη κυκλοφορίας κάνει η ΕΑΣ Ιεράπετρας.
Διαβάστε αναλυτικά:
1. Ποιες κατηγορίες ασφαλισμένων γλιτώνουν την σύνταξη στα 67
Σύνταξη έως και 12 χρόνια νωρίτερα, με όρια ηλικίας κάτω των 67 ετών, παίρνουν 40 τουλάχιστον κατηγορίες ασφαλισμένων με ένσημα είτε πριν είτε μετά το 1993.
Ο αριθμός όσων έχουν τις προϋποθέσεις για να κλειδώσουν την έξοδο χωρίς να χρειαστεί να πληρώνουν εισφορές ως τα 67, που δεν θα έχουν ουσιαστικό αντίκρισμα στο ποσό της σύνταξης, αγγίζει το 1 εκατομμύριο εργαζομένους που ασφαλίζονται σε όλα τα ταμεία, δηλαδή στο ΙΚΑ, στο Δημόσιο, στα πρώην Ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ, Τραπεζών, Τύπου) στον ΟΑΕΕ, στο ΕΤΑΑ, ακόμη και στον ΟΓΑ.
Το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις» αποκωδικοποιεί σήμερα όλες τις διατάξεις που πρέπει να γνωρίζουν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι για να κλειδώσουν τα νέα όρια ηλικίας και να πάρουν σύνταξη πριν από τα 67, με ορόσημο το 2021.
Οι 13 κατηγορίες που βγαίνουν μετά τα 55
Για 13 από τις 40 κατηγορίες η έξοδος στη σύνταξη με τα νέα όρια ηλικίας ξεκινά από τα 55, αρκεί να υπάρχουν είτε ανήλικα παιδιά, είτε τρία παιδιά στην οικογένεια και το πρώτο «ένσημο» ασφάλισης να το έχουν πριν από το 1993.Οι κατηγορίες αυτές είναι:
- Μητέρες με ασφάλιση πριν από το 1993 στο ΙΚΑ που είχαν ή συμπληρώνουν με πλασματικούς χρόνους ανεργίας και ασθένειας τις 5.500 ημέρες με ανήλικο παιδί ως το 2010. Το νέο όριο για πλήρη σύνταξη είναι 56,6 ετών, εφόσον έκλεισαν το 55ο έτος ως το τέλος του 2015. Αν έκλεισαν τα 55 το 2026, βγαίνουν στα 58, αν τα κλείσουν το 2017, βγαίνουν στα 59,6, αν κλείσουν τα 55 το 2018, βγαίνουν στα 61, ενώ αν το 55ο έτος συμπληρώνεται το 2020, θα συνταξιοδοτηθούν στα 64. Αν όμως τα 55 τα κλείσουν το 2022, βγαίνουν στα 67.
- Μητέρες με ένσημα πριν από το 1993 στο ΙΚΑ που είχαν ανήλικο παιδί το 2011 και συμπληρώνουν στην ίδια χρονιά 5.500 ημέρες ασφάλισης είτε με εργασία είτε και με εξαγορά ως 1.200 ημερών λόγω ανεργίας, ασθένειας και σπουδών. Το νέο όριο για πλήρη σύνταξη καθορίζεται από την ηλικία των 57 ετών. Οσες έκλεισαν τα 57 ως το τέλος του 2015, βγαίνουν στα 58,3, όσες τα έκλεισαν το 2016, βγαίνουν (πάντα με πλήρη σύνταξη) στα 59,6, όσες κλείσουν τα 57 το 2017, βγαίνουν στα 60,9, δηλαδή θα έχουν αύξηση του ορίου ηλικίας κατά 3 έτη και 9 μήνες, και σε καμία περίπτωση δεν πάνε στα 67. Οσες κλείσουν τα 57 το 2018, βγαίνουν στα 62 (+5 έτη), ενώ με ηλικία 57 ετών το 2021, θα πάρουν σύνταξη στα 65,9.
- Μητέρες με ένσημα πριν από το 1993 στο ΙΚΑ που είχαν ανήλικο παιδί το 2012 και συμπληρώνουν στην ίδια χρονιά 5.500 ημέρες ασφάλισης είτε με εργασία είτε και με εξαγορά ως 1.500 ημερών λόγω ανεργίας, ασθένειας και σπουδών. Το νέο όριο για πλήρη σύνταξη καθορίζεται από την ηλικία των 60 ετών. Οσες γίνουν 60 το 2019, βγαίνουν στα 64,5, ενώ στις περιπτώσεις που το 60ό έτος συμπληρωθεί από το τέλος του 2015 ως το 2018 (εφόσον υπήρχε ανήλικο παιδί το 2012), η έξοδος στη σύναξη είναι από 60,11 ως 63,6 ετών.
- Μητέρες με πρόσληψη στο Δημόσιο πριν από το 1993 που είχαν 25 έτη ασφάλισης (εντός και εκτός Δημοσίου) ως το 2010 και ανήλικο παιδί. Το νέο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης ξεκινά από τα 55, για όσες έκλεισαν τα 50 από τις 19 Αυγούστου μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2015. Οσες έκλεισαν τα 50 το 2016 (με 25ετία και ανήλικο ως το 2010), παίρνουν πλήρη στα 56,9, ενώ όσες κλείνουν τα 50 από το 2017 ως το 2020, παίρνουν σύνταξη με τα νέα όρια σε ηλικίες από 58,5 ως 63,7 ετών. Αν έχουν ανήλικο χωρίς 25ετία ως το 2010, μπορούν να αναγνωρίσουν πλασματικό χρόνο λόγω παιδιών, μέχρι να συμπληρωθεί η 25ετία. Επίσης αναγνωρίζεται για την 25ετία και χρόνος εκπαιδευτικής άδειας.
- Γονείς δημόσιοι υπάλληλοι με πρόσληψη πριν από το 1993 που είχαν τα 25 έτη ασφάλισης (εντός και εκτός Δημοσίου) το 2011 και ανήλικο παιδί (ή γεννηθέν τέκνο) ακόμη και μετά το 2011. Το νέο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης καθορίζεται από το πότε πιάνουν τα 52. Οσοι είναι 52 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015 παίρνουν σύνταξη στα 55. Οσοι έκλεισαν τα 52 το 2016 (με 25ετία το 2011 και ανήλικο οποτεδήποτε), παίρνουν πλήρη στα 56,9, ενώ όσοι κλείνουν τα 52 από το 2017 ως το 2020, παίρνουν σύνταξη με τα νέα όρια σε ηλικίες από 58,5 ως 63,7 ετών. Για την 25ετία αναγνωρίζεται χρόνος παιδιών και από τον πατέρα και από τη μητέρα, καθώς και χρόνος σπουδών, αλλά και στρατιωτικής θητείας.
- Γονείς δημόσιοι υπάλληλοι με πρόσληψη πριν από το 1993 που έχουν ή συμπληρώνουν με πλασματικούς χρόνους τα 25 έτη ασφάλισης το 2012 με ανήλικο τέκνο (οποτεδήποτε).. Το νέο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης καθορίζεται από το πότε πιάνουν τα 55. Οσοι είναι 55 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015 παίρνουν σύνταξη στα 56,6. Οσοι έκλεισαν τα 55 το 2016 (με 25ετία το 2012 και ανήλικο οποτεδήποτε), παίρνουν πλήρη στα 58, ενώ όσοι κλείνουν τα 55 από το 2017 ως το 2021, παίρνουν σύνταξη με τα νέα όρια σε ηλικίες από 59,6 ως 65,6 ετών, εφόσον δεν φτάνουν στα 37, ή 40 χρόνια για να βγουν πριν από τα 62.
- Γονείς δημόσιοι υπάλληλοι με τρία παιδιά και πρόσληψη πριν από το 1993 που είχαν 21 έτη ασφάλισης (εντός και εκτός Δημοσίου) το 2011. Το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης καθορίζεται -όπως και στους γονείς με ανήλικο- από το πότε πιάνουν τα 52. Ετσι, με ηλικία 52 το 2016 παίρνουν πλήρη στα 56,9, ενώ όσοι κλείνουν τα 52 από το 2017 ως το 2020, παίρνουν σύνταξη σε ηλικίες από 58,5 ως 63,7 ετών.
2. Διευκρινίσεις του ΟΓΑ για τους δικαιούχους οικογενειακών επιδομάτων
«Οι αιτήσεις Α21 των δικαιούχων οικογενειακών επιδομάτων που θα υποβληθούν, μετά την 30ή Ιουνίου 2017, θα επεξεργαστούν και θα ελεγχθούν στη συνέχεια, ενόψει της πληρωμής της επόμενης Γ΄ δόσης» διευκρινίζει η διοίκηση του ΟΓΑ, η οποία ενημέρωσε τους δικαιούχους οικογενειακών επιδομάτων ότι ο Οργανισμός, ενόψει της πληρωμής της Β΄ δόσης 2017, έχει τη δυνατότητα να επεξεργαστεί, όσες αιτήσεις Α21 θα υποβληθούν στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) (taxisnet), μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017.
«Στους δικαιούχους των οικογενειακών επιδομάτων, των οποίων οι αιτήσεις Α21 πληρούν τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση των οικογενειακών επιδομάτων και θα υποβληθούν μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017, θα καταβληθούν τα δικαιούμενα ποσά με την πληρωμή της Β΄ δόσης 2017» αποσαφηνίζει η διοίκηση του ΟΓΑ.
3.Παράταση έως τις 27 Ιουλίου στους δασικούς χάρτες για την υποβολή αντιρρήσεων, αιτήσεων πρόδηλων σφαλμάτων και αιτήσεων εξαγοράς ή έγκρισης επέμβασης
Με τροπολογία που κατατέθηκε σήμερα από τον Υπουργό και τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων για τη Σύμβαση της Βαρσοβίας, παρατείνεται η διάρκεια της ανάρτησης των ήδη αναρτημένων δασικών χαρτών, έως τις 27 Ιουλίου 2017.
Με αυτόν τον τρόπο δίνεται το περιθώριο χρόνου στους πολίτες να χρησιμοποιήσουν τα παρακάτω εργαλεία:
- Υποβολή αντιρρήσεων επί του χαρακτήρα των εκτάσεων στον αναρτημένο δασικό χάρτη
- Υποβολή αιτήματος πρόδηλου σφάλματος για διόρθωση στον χάρτη
- Υποβολή αιτήματος εξαγοράς ή έγκρισης επέμβασης για τις καλλιεργούμενες εκτάσεις που είχαν στο παρελθόν δασικό ή χορτολιβαδικό χαρακτήρα, είναι άλλης μορφής σήμερα και είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η καταληκτική αυτή ημερομηνία είναι δεσμευτική και αποτελεί την τελευταία παράταση που δίνεται, καθώς η μερική κύρωση του χάρτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2017.
Τονίζεται επίσης ότι η 27η Ιουλίου 2017 είναι καταληκτική ημερομηνία τόσο για τους κατοίκους της Ελλάδας, όσο και αυτούς του εξωτερικού, λόγω της παραπάνω αναγκαιότητας.
Η παράταση αυτή δίνεται για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση και ενημέρωση των πολιτών, αλλά και για να υπάρχει επάρκεια χρόνου, ώστε να αποσταλούν τα όρια οικισμών και οικιστικών πυκνώσεων από τους ΟΤΑ.
Με την παράταση θα δοθεί η δυνατότητα αξιοποίησης του ηλεκτρονικού εργαλείου, που έχει δημιουργηθεί από την ΕΚΧΑ Α.Ε. εδώ και λίγες ημέρες, για την αίτηση πρόδηλου σφάλματος. Η δημιουργία και εφαρμογή εύχρηστων εργαλείων για τους πολίτες, σε εφαρμογή της σχετικής ΥΑ, εντάσσονται στην πολιτική του ΥΠΕΝ για την εξυπηρέτηση του πολίτη και τη μείωση του κόστους.
Τέλος, η παράταση δίνεται ώστε να υπάρξει δυνατότητα ενημέρωσης όλων των αγροτών των οποίων οι εκτάσεις αλληλεπιδρούν με τους δασικούς χάρτες και είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ, ώστε να προχωρήσουν, εφόσον το επιθυμούν, στη χρήση των παραπάνω εργαλείων, καθώς και για να ολοκληρωθεί η έκδοση των απαραίτητων αποφάσεων και εγκυκλίων που θα βοηθήσουν στην καλύτερη χρήση αυτών.
4.Αγρότες : Έλεγχοι επί τόπου για πίνακα προσωπικού
Οι ίδιοι οι αγρότες αποφεύγουν να έχουν παράνομους εργάτες αφού, αν οι εργάτες δεν έχουν χαρτιά, δεν μπορούν να εμφανίζουν έξοδα στα βιβλία τους
«Πριν από μόλις λίγες ημέρες η υπουργός Εργασίας Ε. Αχτσιόγλου δήλωσε από το βήμα της Βουλής: Θα δίνεται η δυνατότητα στην Επιθεώρηση Εργασίας να διενεργεί καθολικό έλεγχο των εργασιών στον αγροτικό χώρο?. Σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4144/2013, που αντικατέστησε τα άρθρα 20 και 21 του νόμου 3863/2010, υπάγονται υποχρεωτικά και οι απασχολούμενοι ως εργάτες γης και εργασίες καλυπτόμενες από την ασφάλιση του ΟΓΑ και τα οριζόμενα στο άρθρο 27 του ν. 2639/1998. Σύμφωνα με τα παραπάνω, για τους απασχολούμενους εργάτες γης, που περιστασιακά παρέχουν τις υπηρεσίες τους ως εργάτες γης, πρέπει οι εργοδότες τους να υποβάλουν τον Ενιαίο Πίνακα πρόσληψης προσωπικού χειρόγραφα στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΣΕΠΕ και του ΟΑΕΔ, με την ένδειξη εκ περιτροπής εργασία. Τον πίνακα αυτόν ο υπεύθυνος τον επιδεικνύει στον έλεγχο».
Προσφάτως σε κάποιο νομό της χώρας, σύμφωνα με πληροφορίες, βρέθηκε στο χωράφι μεικτό συνεργείο που αποτελούνταν από:
- Αστυνομία
- Ασφάλεια
- Επιθεώρηση Εργασίας
- ΙΚΑ
Μακάρι αυτό να είναι ένα μεμονωμένο γεγονός και όχι εντολή από την κεντρική διοίκηση. Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, τυπικά σημαίνει ότι κυνηγάμε τη «μαύρη εργασία» τύπου Μανωλάδας (τη Μανωλάδα πολλοί τη χρησιμοποιούν όπως τους βολεύει).
Στην πράξη πρόκειται για ακόμη ένα κυνήγημα όσων ασχολούνται με την αγροτική παραγωγή. Δεν μιλάω για φορολογία, δεν μιλάω για ασφάλιση, γιατί:
Για να φορολογήσεις θα πρέπει να δηλώσεις εισόδημα. Για να δηλώσεις εισόδημα θα πρέπει να παραγάγεις. Για να παραγάγεις θα πρέπει να σπείρεις και να συλλέξεις το προϊόν.
Και για να γίνει συλλογή του προϊόντος θα πρέπει να υπάρξουν εργατικά χέρια. Εννοείται ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να απασχολεί κάποιος ανασφάλιστο προσωπικό. Γι’ αυτό υπάρχει το εργόσημο. Το οποίο το πληρώνεις, δίνεις το απόκομμα στον δικαιούχο εργαζόμενο, πάει να το εισπράξει, πληρώνει το 10% που απαιτεί ο ΟΓΑ να κρατήσει και εισπράττει τα υπόλοιπα.
Οι Υπηρεσίες θα πρέπει να βρουν εκείνους τους αλλοδαπούς αλλά και τους Eλληνες, οι οποίοι απαιτούν να εργάζονται χωρίς να τους «μπαίνει» το εργόσημο. Γιατί αυτό σημαίνει ότι εισπράττουν «μαύρα», δεν εμφανίζουν εισόδημα στη δήλωσή τους και εισπράττουν και τα επιδόματα πάσης μορφής, χρήματα που στερούνται κάποιοι άλλοι που τα έχουν πραγματικά ανάγκη.
Αντί λοιπόν να ψάξουν να βρουν τρόπο να αντιμετωπίσουν αυτήν τη γάγγραινα, στέλνουν μεικτά συνεργεία στα χωράφια για να βρουν εργάτες που δεν έχουν πίνακα προσωπικού στην Επιθεώρηση Εργασίας; Μα ούτως ή άλλως οι ίδιοι οι αγρότες αποφεύγουν να έχουν παράνομους εργάτες αφού, αν οι εργάτες δεν έχουν χαρτιά, δεν μπορούν να εμφανίζουν έξοδα στα βιβλία τους.
Εκτός κι αν είναι γενικότερη εντολή (προσωπικά μού είναι δύσκολο να το πιστέψω) να ξεπατώσουν τον κόσμο από τα χωράφια.
Επίσης, το γεγονός ότι οι καθ’ ύλην θιγόμενοι με το θέμα αυτό -οι αγρότες- δείχνουν να μην ταράζονται, είναι επίσης ένα θέμα που δημιουργεί προβληματισμούς. Δείχνουν να μην κατανοούν το πρόβλημα αυτό και τη σοβαρότητά του. Και όταν θα αρχίσουν να πέφτουν τα πρόστιμα βροχή, τότε μάλλον θα είναι αργά.
5.Ο φόρος στα ενοίκια γης φέρνει ένταση στη σχέση καλλιεργητή και ιδιοκτήτη
Ανοδικές πιέσεις στις τιµές των ενοικίων αγροτικής γης, επιβάρυνση στα κόστη παραγωγής και εντάσεις στην παραδοσιακή σχέση µεταξύ ιδιοκτητών και καλλιεργητών, φέρνουν οι αλλαγές στη φορολογία της ακίνητης περιουσίας και ο νέος τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια.
Με συντελεστές που ξεκινούν από το 15% και φτάνουν το 45% φορολογούνται, αρχής γενοµένης από τις φετινές δηλώσεις τα εισοδήµατα από ενοίκια αγροτικής γης
Το θέµα δεν είναι απλό, καθώς, στις µμεγάλες αγροτικές περιοχές και κατά κύριο λόγο στις αρόσιµες καλλιέργειες, το ενοίκιο συνιστά πάντα το υπ’ αριθµόν ένα κόστος για τον παραγωγό, ενώ η καλή συναλλακτική σχέση ανάµεσα στον καλλιεργητή και τον ιδιοκτήτη της γης, αποτελεί παράγοντα σταθερότητας και µμακροπρόθεσμου σχεδιασµού για την αγροτική εκμετάλλευση. Αντίθετα, σοβαρές αναταράξεις στο φορολογικό καθεστώς της εγγείου ιδιοκτησίας αποσταθεροποιούν αυτή τη σχέση, δυσκολεύουν το µμακροπρόθεσμο σχεδιασµό στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, υπομονεύουν τη συμμετοχή σε αναπτυξιακά προγράµµατα (Βιολογικά, Σχέδια Βελτίωσης κ.α.), δημιουργούν προβλήματα ακόµα και στην ενεργοποίηση των δικαιωµάτων για άµεσες ενισχύσεις και φέρνουν σε πολύ δύσκολη θέση, κυρίως την πλευρά των παραγωγών.
Εκπρόσωποι του αγροτικού κλάδου, όπως εν προκειµένω η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών, κάνουν λόγο ακόµα και για εγκατάλειψη αγροτικών γαιών, κάτι που είναι δύσκολο να τεκμηριωθεί σ’ αυτήν τη φάση, ωστόσο, ο συνδυασµός όλων των παραπάνω συνιστά µια ακόµα απειλή για την οµαλή εξέλιξη της αγροτικής παραγωγής και µμεγαλώνει την αβεβαιότητα των αγροτών, σε µια περίοδο που το οικονοµικό αποτέλεσµα σε πολλές εκμεταλλεύσεις παραµένει οριακό.
Υπάρχουν βέβαια και παρατηρητές που εκτιµούν ότι η συνεχής φορολογική πίεση στους κατόχους αγροτικής γης, δηλαδή στους εισοδηματίες που ζουν από τα νοίκια χωρίς να συμμετέχουν ενεργά στην παραγωγική διαδικασία, είναι µια παράμετρος που µμακροπρόθεσμα επιδρά εξυγιαντικά στην όλη δοµή του αγροτικού χώρου στη χώρα µας. Με τον καιρό, λένε, αρκετοί είναι ιδιοκτήτες που θα υποχρεωθούν να µμεταβιβάσουν τους τίτλους τους, µέχρι τότε όµως, το πρόβληµα μεταφέρεται στην πλευρά των καλλιεργητών και στην ανάπτυξη της παραγωγικής τους δραστηριότητας.
Κι αυτό σε µια εποχή που αυξάνεται δραματικά η φορολογία και των ίδιων των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, όταν αυτές πραγματοποιούν έναν αξιόλογο τζίρο, καταγράφονται µμεγάλες καταστροφές στην παραγωγή εξαιτίας της κλιµατικής αλλαγής (αυτό τον καιρό τα τηλέφωνα στον ΕΛΓΑ έχουν σπάσει), η εικόνα της διεθνούς αγοράς εμπορευμάτων µμοιάζει συγκρατημένη και τα περιθώρια χειρισµών στα θέµατα της ρευστότητας κινούνται… εξαντλητικά.
Από 15%-45% ο φόρος στα ενοίκια γης
Με συντελεστές που ξεκινούν από το 15% και φτάνουν το 45% φορολογούνται, αρχής γενοµένης από τις φετινές δηλώσεις τα εισοδήµατα από ενοίκια αγροτικής γης. Πιο συγκεκριμένα, η παράγραφος 7 του Άρθρου 112 του νόµου 4387/2016 προβλέπει αύξηση των φορολογικών συντελεστών, ως εξής:
● από 11% σε 15% για εισόδηµα
από 1 – 12.000 ευρώ
● από 33% σε 35% για εισόδηµα
από 12.001 – 35.000 ευρώ
● από 33% σε 45% για εισόδηµα
από 35.001 και άνω
Οι αλλαγές κοµίζουν υψηλότερους φόρους σε ποσοστό έως και 36,3% σε σχέση µε το 2015. Σημειωτέον ότι ανείσπρακτα από το δικαιούχο ενοίκια, δεν συνυπολογίζονται στο εισόδημα του, εφόσον ως την προθεσμία δήλωσης φορολογίας έχει εκδοθεί εις βάρος του μισθωτή διαταγή πληρωµής ή απόδοσης χρήσης µμίσθιου ή απόφαση αποβολής ή επιδίκασης µισθωµάτων ή έχει ασκηθεί εναντίον του µμισθωτή αγωγή αποβολής ή επιδίκασης µισθωµάτων.
«Αφήστε τη γη ελεύθερη να την καλλιεργήσουμε…»
Τον κώδωνα του κινδύνου από την εφαρμογή της νέας κλίµακας φορολόγησης των ενοικίων ακινήτων που φέρνει αυξημένες επιβαρύνσεις για όσους έχουν εισοδήµατα από την ενοικίαση αγροτικής γης, κρούει η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά:
«Πολλοί ιδιοκτήτες γης που µέχρι πρότινος ενοικίαζαν τα χωράφια τους, αρνούνται πλέον να το κάνουν λόγω της αυξημένης φορολόγησης, µε αποτέλεσµα να µένουν ακαλλιέργητα και αναξιοποίητα, ενώ στερείτε στους νέους κυρίως αγρότες η δυνατότητα επέκτασης των γεωργικών και κτηνοτροφικών τους δραστηριοτήτων, αλλά και την εν γένει εµπλοκή τους στο αγροτικό επάγγελµα.
Άλλωστε να τονίζουµε ότι ένα από τα µμεγαλύτερα προβλήματα των νέων αγροτών είναι η έλλειψη αγροτικής γης µε αποτέλεσµα να µην µπορούν να αξιοποιήσουν την δυνατότητά τους να δραστηριοποιηθούν στην ύπαιθρο και να επενδύσουν στον πρωτογενή τοµέα. Το γεγονός αυτό αποτελεί ουσιαστικό αντικίνητρο για τους νέους να ασχοληθούν µε τη γεωργία και έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε τους στόχους της νέας ΚΑΠ για ηλιακή ανανέωση της υπαίθρου. ∆εν πρέπει να ξεχνάµε ότι η ενεργοποίηση δικαιωµάτων ενιαίας ενίσχυσης γίνεται µε μοναδικό κριτήριο τη χρησιμοποιούμενη αγροτική γη, άρα η αγροτική-παραγωγική γη αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για την είσπραξη από τους αγρότες των κοινοτικών επιδοτήσεων.
Η φορολόγηση της ενοικίασης αγροτικής γης θα οδηγήσει στη µμείωση των καλλιεργούμενων εκτάσεων στη χώρα µας, στη µμείωση του αγροτικού εισοδήματος και κατ’ επέκταση τη µμείωση φορολογικών εσόδων από το αγροτικό εισόδημα και τους έµµεσους φόρους (ΦΠΑ).
Με δεδομένο ότι η αγροτική γη αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση για τη διατροφική επάρκεια µιας χώρας- και για το λόγο αυτό άλλωστε πουθενά στον κόσµο δεν φορολογείται, παρά µόνο το εισόδηµα που προκύπτει από την εκμετάλλευση της- ζητάτε την άµεση απόσυρση της φορολογικής διάταξης, γιατί σε διαφορετική περίπτωση η συνέπειες θα είναι καταστροφικές για όλους µας».
6.Xωρίς συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ χωραφιών ως το 2018
Περί τα 460 εκατ. ευρώ είναι τα χρήματα που θα γλιτώσουν από την αναστολή του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ αγροτεμαχίων για δυο ακόμα χρόνια (2017 και 2018), οι ιδιοκτήτες τους.
Λόγω των μεγάλων επιβαρύνσεων που προέκυπταν για τους αγρότες, ο συμπληρωματικός φόρος, που έχει συμφωνηθεί από το 2015, δεν εφαρμόστηκε ούτε το 2016.
Αυτό προκύπτει από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στην οποία αναφέρεται πως «η εξαίρεση αυτή αναμένεται να οδηγήσει σε αθροιστική απώλεια εσόδων περίπου 460 εκατ. ευρώ».
Την εξαίρεση από τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ των αγροτεμαχίων εκτός σχεδίου για τα έτη 2017 και 2018 προβλέπει διάταξη νομοσχεδίου που κατατέθηκε αργά το απόγευμα της Παρασκευής στη βουλή.
Κυβέρνηση και Θεσμοί είχαν συμφωνήσει από το 2015 στην επέκταση του συμπληρωματικού φόρου στα αγροτεμάχια, κάτι όμως που δεν κατέστη εφικτό ούτε το περυσινό έτος, αλλά όπως φαίνεται και για τα δύο επόμενα έτη, διότι δεν έχει βρεθεί ακόμα τρόπος υπολογισμού της αξίας των αγροτεμαχίων.
Σημειώνεται ότι πέρυσι (2016) εξαιρέθηκαν από τον φόρο τα αγροτεμάχια λίγο πριν από την έκδοση των εκκαθαριστικών σημειωμάτων, καθώς οι προβολές που έκαναν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων οδηγούσαν σε τεράστιους φόρους που θα έπλητταν ως επί το πλείστον τους αγρότες.
Αναλυτικά το σχέδιο νόμου με τίτλο «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2376 και άλλες διατάξεις» προβλέπει:
Άρθρο 13
Ρυθμίσεις θεμάτων φορολογίας κατοχής ακινήτων
1. Η περίπτωση στ’ της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4223/2013 (Α’ 287) καταργείται.
2. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του ν. 4223/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«Ειδικά για τα έτη 2016, 2017 και 2018 στη συνολική αξία του πρώτου εδαφίου δεν συνυπολογίζεται και η αξία των δικαιωμάτων επί γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού.»
Αιτιολογική Έκθεση
Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού παρατείνεται για δύο έτη (2017 και 2018) η αναστολή επιβολής συμπληρωματικού φόρου για τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων. Η διάταξη κρίθηκε απαραίτητη, δεδομένου ότι τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων δεν έχουν υπαχθεί μέχρι σήμερα σε συμπληρωματικό φόρο, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους φορολογουμένους να ελέγξουν και τους δασικούς χάρτες και να προβούν, όπου απαιτείται, στις απαραίτητες διορθώσεις.
7.Τέλη κυκλοφορίας 2018
Με τέσσερα νέα κριτήρια θα υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας 2018 – Ποιες οι αλλαγές που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών – Πόσα θα πληρώσουμε.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού για τα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να οδηγήσει σε αυξήσεις των ποσών σε περίπου 1,8 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, ενώ αντίθετα θα οδηγήσει σε μειώσεις των ποσών καταβολής σε περίπου 1,7 εκατ. οχημάτων.
Όπως ανέφερε η υφυπουργός Κ. Παπανάτσιου, είναι υπό επεξεργασία πρόταση για να γίνουν αναλογικότερα τα τέλη κυκλοφορίας, καθώς θα συνυπολογίζονται τα κυβικά και η παλαιότητα, ενώ γίνεται προσπάθεια να συμπεριληφθεί και η τιμή αγοράς καθώς και κριτήρια, όπως η ρύπανση.
Μάλιστα, στο υπουργείο Οικονομικών έχει συσταθεί ειδική επιτροπή για τη μελέτη του θέματος και έως το τέλος Αυγούστου αναμένεται να παραδώσει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου πόρισμα με προτάσεις για τις αλλαγές που αναμένεται να γίνουν.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι προτάσεις που «πέφτουν» στο τραπέζι της επιτροπής για την αναμόρφωση των τελών κυκλοφορίας περιλαμβάνουν:
– Τη σύνδεση των τελών με το ύψος της τρέχουσας αξίας των οχημάτων. Για τον υπολογισμό της αξίας εξετάζεται να λαμβάνεται υπόψη ο κατάλογος αξιών που έχουν επεξεργαστεί οι ασφαλιστικές εταιρείες σε συνδυασμό με σύστημα απομείωσης της αρχικής εμπορικής αξίας με βάση την παλαιότητα.
– Μονιμοποίηση του συστήματος καταβολής τελών κυκλοφορίας με το μήνα που ισχύει τα τελευταία δυο χρόνια. Δηλαδή την παροχή της δυνατότητας στους φορολογούμενους να πάρουν πίσω τις πινακίδες κυκλοφορίας τους για μια φορά καταβάλλοντας μέρος των ετήσιων τελών που αντιστοιχούν στο όχημά τους. Το σύστημα έχει αποδειχθεί επιτυχημένο διότι αύξησε τα έσοδα του δημοσίου από τα τέλη κυκλοφορίας.
– Διαφοροποίηση της κλίμακας υπολογισμού των τελών με βάση τους ρύπους μεταξύ των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων με προσαύξηση για τα τελευταία. Είναι ένα μοντέλο που ακολουθείται ήδη από ορισμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης «τιμωρώντας» με υψηλότερα τέλη τα πετρελαιοκίνητα ΙΧ.
Το ποιες αλλαγές τελικά θα επιλεγούν θα κριθεί από την πολιτική ηγεσία αν και υπάρχει το ενδεχόμενο τελικά οι αλλαγές να είναι πολύ περιορισμένης κλίμακας προκειμένου να μην υπάρξουν αναταράξεις στην αγορά ΙΧ αλλά και αιφνιδιασμοί για τους φορολογούμενους. Αυτό που αποτελεί προαπαιτούμενο για τις όποιες αλλαγές είναι να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα η εισπραξιμότητα των τελών, δηλαδή να εξακολουθήσουν να φέρνουν στα κρατικά ταμεία τουλάχιστον το ποσό των 1,1- 1,2 δισ. ευρώ ετησίως.
ΕΑΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ