Μερικές από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες στην Ελλάδα προχώρησαν από χθες σε αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 6%, εξαιτίας του κόστους των νέων καυσίμων για τα πλοία.
Οι εταιρείες πέρασαν έτσι στους επιβάτες μέρος του αυξημένου κόστους κατά 25%, για τα νέα ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, βάση της εφαρμογής του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO). Για το νέο καύσιμο, η τιμή ανά τόνο διαμορφώνεται κοντά στα 575 ευρώ, όταν το αντίστοιχο που έκαιγαν μέχρι το τέλος του περασμένου έτους (με 3,5% θείο αντί για 0,5%) πωλείτο στα 450 ευρώ ανά τόνο.
Για το θέμα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη ενημερώσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και το υπουργείο Ναυτιλίας.
Οι ακτοπλόοι προκειμένου να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις της τιμής των εισιτηρίων είχαν καταθέσει πρόταση μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 24% που είναι σήμερα. Το θέμα είχε τεθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας στο υπουργείο οικονομικών αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει σημειωθεί κάποια εξέλιξη.
Η εξέλιξη εκτιμάται πως μπορεί να πλήξει την ανταγωνιστικότητα εξαγωγών από νησιά όπως η Κρήτη και παράλληλα θα οδηγήσει σε άνοδο και τις τιμές των μεταφερόμενων προς τα νησιά προϊόντων.
Με την τιμή του εν λόγω «αποθειωμένου» καυσίμου να είναι σχεδόν διπλάσια εκείνης του μέχρι τώρα επιτρεπόμενου, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που ήδη έχουν πληγεί από τη γενικότερη άνοδο των τιμών του πετρελαίου των τελευταίων ετών δεν μπορούν να απορροφήσουν παρά ένα μέρος μόνον του επιπλέον κόστους, αφού ήδη λειτουργούν στα όρια μεταξύ λειτουργικής κερδοφορίας και ζημιών.
Η μία μετά την άλλη, οι ακτοπλοϊκές τιμολογούν πλέον αυτή την επιβάρυνση στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων. Οι αυξήσεις αυτές δεν έχουν γίνει ακόμη αντιληπτές λόγω της χειμερινής περιόδου, αλλά και του μικρού διαστήματος από την εφαρμογή τους, αλλά είναι γεγονός τόσο στο Αιγαίο όσο και στο Ιόνιο και στις γραμμές της Κρήτης.
Οσες εταιρείες δεν έχουν ακόμη αυξήσει τις τιμές πρόκειται να το κάνουν εντός των αμέσως επόμενων ημερών. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι άγονες γραμμές, καθώς ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης τις ενέταξε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεών του, αυξάνοντας έτσι τα διαθέσιμα κονδύλια από τα 90 εκατομμύρια ευρώ στα 130 εκατομμύρια για το 2020, καλύπτοντας το επιπλέον κόστος των καυσίμων.
Αν και ορισμένα στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς εκτιμούν πως με την πάροδο των επόμενων μηνών οι τιμές των καυσίμων θα εξομαλυνθούν και ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών θα συγκρατήσει τις αυξήσεις, η τρέχουσα κατάσταση στον Περσικό Κόλπο προοιωνίζεται περαιτέρω άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Επί του παρόντος, πάντως, ήδη οι ακτοπλόοι αιφνιδιάστηκαν, όπως λένε, και από τα Ελληνικά Πετρέλαια, τα οποία με επιστολή τους στις 31 Δεκεμβρίου ενημέρωσαν την αγορά για υψηλότερη τιμή διάθεσης των αποθειωμένων (0,5%) καυσίμων από αυτήν που είχαν ενδεικτικά δώσει νωρίτερα το 2019, κατά 35 ευρώ ανά τόνο.