Ιεράπετρα

Μια άποψη και μια απάντηση στη μελέτη που προβλέπει συρρίκνωση του Νοσοκομείου Ιεράπετρας


Aπάντηση σε δημοσίευμα-μελέτη που προβλέπει συρρίκνωση του Νοσοκομείου Ιεράπετρας με κλείσιμο 40 κλινών, μείωση προσωπικού  και βάρος στις μεταφορές ασθενών στο Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου, δίνει ο Σύλλογος Φίλων Νοσοκομείου Ιεράπετρας.

Το δημοσίευμα του liberal.gr που μπορείτε να διαβάσετε στο τέλος υπογράφουν οι: Γιάννης Σ. Καλαντζάκης είναι entrepreneur υπηρεσιών υγείας.  Δρ. Χαράλαμπος Λυδάκης, Προϊστάμενος Διευθυντής, Παθολόγος, Βενιζέλειο Νοσοκομείο Ηρακλείου. Μέλος Τομέα Υγείας Νέας Δημοκρατίας και Γιάννης Μαρνελάκης τέως Διευθυντής Οικονομικής Οργάνωσης 7ης Υ.Π.Ε.

Η θέση του Συλλόγου Φίλων Νοσοκομείου Ιεράπετρας:

«Με ημερομηνία 17 Ιουλίου 2018 οι πιο πάνω μελετητές δημοσίευσαν στον διαδικτυακό ενημερωτικό τόπο Liberal , μελέτη για τον «σχεδιασμό» παροχής υγείας και χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το Νοσοκομείο Ιεράπετρας,  προσπαθούν να τεκμηριώσουν τα επιχειρήματα τους, που ούτε λίγο ούτε πολύ κλείνουν τα Νοσοκομεία-Κέντρα Υγείας όλης της χώρας. Με την αλαζονεία του παντογνώστη ισχυρίζονται , ότι συνδύασαν γνώσεις και εμπειρία για να καταλήξουν στις καταστροφικές προτάσεις τους.

Και εμείς ως  Σύλλογος Φίλων του Νοσοκομείου Ιεράπετρας και με τη βεβαιότητα , ότι μαζί μας συμφωνούν οι πολίτες αυτού του τόπου, θέτουμε τα δικά μας ερωτήματα και προβληματισμούς:

  1. Μπορείτε να μας καταθέσετε από πού προέρχεται αυτή η πλούσια γνώση και εμπειρία σας, όπως αναφέρετε στο κείμενό σας; Σίγουρα διαθέτετε τα  απαραίτητα προσόντα, ώστε να είστε σε θέση να διαμορφώσετε τεκμηριωμένη πρόταση για το Νοσοκομείο Ιεράπετρας και συνολικά για τα περιφερειακά νοσοκομεία της χώρας; Ο ένας δηλώνει entrepreneur δηλαδή επιχειρηματίας υγείας, ο άλλος διευθυντής Παθολόγος στο Βενιζέλειο και ο τρίτος πρώην στέλεχος  Οικονομικής οργάνωσης 7ης ΥΠΕ.  
  2. Με τη μείωση των κλινών σε 30 που προτείνετε και την κατάργηση της δευτεροβάθμιας περίθαλψης θα εξοικονομηθούν όπως λέτε 0,7 εκ. ευρώ.  Θα μετακυλήσει ή όχι το κόστος αυτό (αν είναι σωστοί οι υπολογισμοί σας) προς τους πολίτες; Βεβαίως θα μετακυλήσει , αφού για τη νοσηλεία τους θα απαιτείται η μετανάστευση τους σε νοσοκομείο άλλης πόλης.
  3. Με τις προτάσεις σας αυτές θα υπάρξει σοβαρή επίπτωση στην τοπική οικονομία; Βεβαίως θα υπάρξει αφού η τοπική οικονομία βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στα ευπαθή πρώιμα κηπευτικά,  που δεν επιτρέπουν στον αγρότη μας να απουσιάσει ούτε λεπτό από το θερμοκήπιο του. Έχουμε το δικαίωμα και σε λίγο τουρισμό; Τα τουριστικά γραφεία πριν κλείσουν τις συμβάσεις τους, επισκέπτονται το Νοσοκομείο.
  4. Θα υπάρξει υποβάθμιση στην ποιότητα παροχής υπηρεσιών από το Νοσοκομείο Ιεράπετρας;  Βεβαίως θα υπάρξει γιατί γιατροί επιστημονικού επιπέδου όπως αυτοί που υπηρετούν σήμερα,  δεν θα πειστούν ποτέ να υπηρετήσουν αύριο σε ένα νοσοκομείο σαν αυτό , που εσείς περιγράφετε. Και η όποια προϋπηρεσία τους σε τέτοιο νοσοκομείο θα απαξιώνεται σε κάθε μελλοντική προσπάθεια τους για πρόοδο στην καριέρα τους.
  5. Η πρόταση σας συμβάλλει έστω και κατ’  ελάχιστον στην αποσυμφόρηση των κεντρικότερων Νοσοκομείων;  Σε καμία περίπτωση!!!. Αντίθετα την επιδεινώνει σε επίπεδο , που οδηγεί σε αδιέξοδο.  
  6. Διαπιστώσατε ότι το Νοσοκομείο με την πληρότητα του 36% τα τελευταία τέσσερα χρόνια  δεν υπηρετεί το σκοπό που δημιουργήθηκε. Και πάνω σε αυτό στηρίξατε τον κύριο κορμό των επιχειρημάτων σας. Εδώ υποψιαζόμαστε ότι διαθέτετε χιούμορ.   Από τα γραφεία που εκπονείτε τις μελέτες σας, δεν μάθατε, ότι με κυβερνητικές αποφάσεις, κάθε θέση που χήρευε για οποιοδήποτε λόγο διαγραφόταν από τον Οργανισμό του Νοσοκομείου; Πως βγάζετε στατιστικές με την Παθολογική ουσιαστική κλειστή αυτά τα χρόνια; Πού είναι οι Μαιευτήρες Γυναικολόγοι μας; Που είναι οι Παιδίατροι μας; Αυτές είναι οι κλινικές , που ανεβάζουν τα στατιστικά.
  7. Μας αρέσει που με επιστημονικοφανή τρόπο προτείνετε τα ειδικά ιατρεία για ογκολογικά και διαβητολογικά περιστατικά. Έτοιμοι είναι οι γιατροί να προστρέξουν στο μόρφωμα που εσείς προτείνετε.
  8. Προβληματίζεστε για την γήρανση του πληθυσμού και την αύξηση του κόστους της υγειονομικής περίθαλψης. Χρόνια μας προβληματίζει και εμάς αλλά για άλλους λόγους. Για το κόστος της περίθαλψης των συνταξιούχων μας όμως όχι. Να βρείτε αλλού τις λύσεις και όχι καταργώντας Νοσοκομεία .  Μειώθηκαν τραγικά οι συντάξεις, αυξήθηκε η ηλικία συνταξιοδότησης, αυξήθηκε η φορολογία τους και θα αυξηθεί και άλλο. Πλήρωσαν το κόστος της υπογεννητικότητας, της ανεργίας και της ηλικίας τους με το παραπάνω. Πλήρωσαν επίσης τη ληστρική συμπεριφορά του Κράτους προς τα ταμεία τους. Τι άλλο θέλετε από αυτούς;
  9. Τρία ασθενοφόρα με το ανάλογο προσωπικό μας λέτε. Αφού δεν θα σας προσφέρουμε δευτεροβάθμια περίθαλψη,  θα σας κουβαλάμε αλλού. Και τέσσερα οχήματα με συντονιστικό γραφείο για την κατ’ οίκον νοσηλεία. Ωραία!!! Να κάνουμε τον υπολογισμό: Για τρία ασθενοφόρα με διμελές τουλάχιστον πλήρωμα διασωστών,  χωρίς να υπολογίζουμε τον γιατρό, με τρείς βάρδιες την ημέρα (24ωρη κάλυψη, 365 τον χρόνο) απαιτούνται περίπου 29 άτομα. Και τέσσερα οχήματα με ένα τουλάχιστον άτομο πλήρωμα και τον γιατρό σε καθημερινή υπηρεσία εκτός Σαββατοκύριακα και αργίες απαιτούν άλλα περίπου 13 άτομα . Και το προσωπικό του συντονιστικού γραφείου άλλα τρία τουλάχιστον. Αυτά τα άτομα δεν θα προσληφθούν ποτέ κύριοι μελετητές. Αντί αυτού θα μπορούσατε να προτείνετε 3-4 άτομα διασώστες για να μπορούμε να κινητοποιήσουμε ένα δεύτερο ασθενοφόρο όταν χρειάζεται για να μην προσφεύγουμε συνέχεια στη φιλοτιμία και τον εθελοντισμό των Εκαβιτών μας.
  10. ΣΔΙΤ και ελαστικές σχέσεις εργασίας για τους γιατρούς (δηλαδή νοσοκομειακοί  γιατροί με ιδιωτικά ιατρεία), δημόσιος και όχι κρατικός σχεδιασμός , διαχείριση από τον Δήμο και όχι από το Υπουργείο, ιδιωτικό management  κλπ. Εδώ, ανάμεσα σε ωραίες και ελκυστικές λέξεις και με ξενικούς όρους για επίφαση επιστημονικοφάνειας και δήθεν γνώσης του αντικειμένου, αποκαλύπτεται η σκοτεινή σας πρόθεση για προοδευτική ιδιωτικοποίηση της παροχής υγειονομικών υπηρεσιών στη χώρα. Ούτε η δήθεν εξοικονόμηση των 700.000 ευρώ (που σε καμιά περίπτωση δεν προκύπτουν από τη μελέτη σας), αποτελούν τμήμα της αγωνίας σας, ούτε και η αποτελεσματική περίθαλψη του πληθυσμού γιατί το προσωπικό που προτείνετε δεν θα βρεθεί ποτέ και αν βρεθεί κοστίζει παραπάνω.   Τρίβουν τα χέρια τους οι επιχειρηματίες .

Εμείς ως Σύλλογος Φίλων του Νοσοκομείου Ιεράπετρας απορρίπτουμε εξ ολοκλήρου το κείμενο της δήθεν μελέτης σας, θεωρούμε ότι αποτελεί τμήμα της πολιτικής κοσμοθεωρίας σας,  με την οποία είμαστε αντίθετοι και παραμένουμε πιστοί στα προβλεπόμενα από την ιδρυτική μας διακήρυξη και το καταστατικό μας «για την απρόσκοπτη και δωρεάν παροχή του Συνταγματικά προστατευόμενου αγαθού της υγείας, η οποία ανήκει αποκλειστικά στην Πολιτεία». Για την βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στην περιοχή μας έχουμε προτάσεις που περιλαμβάνουν οικονομικά, γεωμορφολογικά, λειτουργικά και κοινωνιολογικά στοιχεία και είμαστε στη διάθεση του κάθε φορέα για να τις καταθέσουμε.  

Η απάντηση αυτή ψηφίστηκε ομόφωνα από όλα τα μέλη του Δ.Σ. και αποφασίστηκε να δοθεί στη δημοσιότητα.»

 

Για την ανάταξη των περιφερειακών νοσοκομείων

Των Γιάννη Σ. Καλαντζάκη, Χαράλαμπου Λυδάκη, Γιάννη Μαρνελάκη*

Η γήρανση του πληθυσμού, η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και η άνοδος των χρόνιων ασθενειών σημαίνουν για τις περισσότερες χώρες μια μη βιώσιμη αύξηση του κόστους της υγειονομικής περίθαλψης, εάν συνεχίσει να προσφέρεται με τον παραδοσιακό τρόπο. Επομένως, κάθε εθνικό σύστημα υγείας θα πρέπει να προσφέρει περισσότερα για τα χρήματα που δαπανώνται, πρέπει να αποδείξει την αξία του προς τον πολίτη, ο οποίος εν τέλει θα κληθεί να πληρώσει άμεσα ή και έμμεσα το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης. Όσο κι αν μετατοπίσουν το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης προς τον πολίτη, ο πολίτης – καταναλωτής υπηρεσιών και προϊόντων υγείας (consumer health) θα απαιτήσει αξία σε υπηρεσίες και προϊόντα.

Αν διαβάζαμε όμως ότι ένα νοσοκομείο (Νοσοκομείο – ΚΥ Ιεράπετρας) έχει μέσο όρο πληρότητας κλινών 36% τα τελευταία 4 χρόνια για τις 71 ανεπτυγμένες κλίνες του, κοστίζει σε μισθοδοσία και λειτουργικές δαπάνες περίπου 5,4 εκ. € και απασχολεί περίπου 172 εργαζομένους (από τους οποίους 52 ιατροί και 76 νοσηλευτές) είναι σαφές ότι δεν υπηρετεί το σκοπό που δημιουργήθηκε. Αν μάλιστα συμπληρώσουμε τη νοσηρότητα του πληθυσμού της περιοχής και τις διακομιδές από αυτό το νοσοκομείο προς το Γενικό Νομαρχιακό νοσοκομείο και τα μεγαλύτερα νοσοκομεία στην οικεία Περιφέρεια, εύκολα μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι οι σημερινές ανάγκες του πληθυσμού δεν μπορούν να καλυφθούν από τον τρέχοντα (παλιό) σχεδιασμό. Απαιτείται η προσφορά υγειονομικής περίθαλψης με βάση την αξία (value-based healthcare), που να περιγράφει ένα σύστημα με στόχο την αύξηση της πρόσβασης στην περίθαλψη, τη βελτίωση των αποτελεσμάτων των ασθενών και την ικανοποίηση τόσο των ασθενών όσο και των επαγγελματιών υγείας με το βέλτιστο κόστος.

Σ’ αυτά τα πλαίσια συνδυάσαμε γνώσεις και εμπειρία για να καταθέσουμε την ακόλουθη πρόταση για το μετασχηματισμό ενός καταρρέοντος νοσοκομείου με ευσυνείδητο προσωπικό σε μια υγειονομική δομή με βάση την αξία και κέντρο τον πολίτη.

Η νέα δομή θα έχει 30 συνολικά κλίνες νοσηλείας αντί 71 (ανά 10 σε 3 τομείς: παιδιατρικό, παθολογικό, χειρουργικό) και 4 χειρουργικές αίθουσες. Θα στηρίζεται σε αυτοτελές ΤΕΠ με τα ακόλουθα ιατρεία αιχμής: παθολογικό, χειρουργικό, ορθοπεδικό, παιδιατρικό, καρδιολογικό, αναισθησιολογικό, εργαστηριακό (μικροβιολογικό – αιματολογικό), ακτινολογικό και ψυχιατρικό! Η δομή θα υποστηρίζεται από 3 ασθενοφόρα με το ανάλογο προσωπικό. Οι χρόνιοι ασθενείς και ο υγιής πληθυσμός θα εξυπηρετούνται από ειδικά εξωτερικά ιατρεία, που αντιστοιχούν στο παλιό κέντρο υγείας, ή στο ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μόρφωμα ΤΟΜΥ για την κάλυψη των 10 συχνότερων χρονίων νοσημάτων: ιατρείο καρδιάς (καρδιαγγειακά, υπέρταση), ιατρείο πνεύμονα (πνευμονοπάθειες, ΧΑΠ), ιατρείο διαβήτη, ιατρείο γυναικολογικό / μαιευτικό, ιατρείο ειδικών θεραπειών (ογκολογικές, κ.ά.) και ιατρείο άνοιας. Τέλος η δομή θα συμπληρώνεται από ένα συντονιστικό γραφείο κατ’ οίκον νοσηλείας με 4 αυτοκίνητα. Συνολικά θα απασχολεί 130 άτομα (από τα οποία 48 ιατροί, 49 νοσηλευτές). Το ετήσιο προβλεπόμενο κόστος λειτουργίας θα είναι περίπου 4,7 εκ. €, δηλαδή εξοικονόμηση 0,7 εκ. €.

Έτσι θα καλυφθούν οι σύγχρονες προκλήσεις για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη των υπηρεσιών και προϊόντων υγείας, σε τέσσερεις σημαντικούς τομείς: στην παροχή φροντίδας παντού(everywhere care), στην ευεξία & προληπτική φροντίδα (wellness & preventive care), στην εξατομικευμένη υγειονομική φροντίδα (personalized care) και στη γήρανση, χρόνια φροντίδα και παρηγορητική θεραπεία (aging, chronic, & end-of-life care). Η πρότυπη αυτή απαρτιώμενη υγειονομική δομή (integrated healthcare setting) θα μετρά την πρόσβαση των πολιτών, τις εκβάσεις των θεραπειών (outcomes) και την αποδοτικότητα του μοντέλου.

Πρακτικά λοιπόν, το μοντέλο αυτό διαχείρισης υπηρεσιών υγείας θα ανήκει στο Δήμο (κι όχι στο Υπουργείο Υγείας), θα έχει βάση την αιρετή περιφέρεια μέσω ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα) και θα στηρίζεται στους εξής πυλώνες: δημόσια ιδιοκτησία, δημόσιος έλεγχος, δημόσιες επενδύσεις, ιδιωτική διαχείριση (management). Η πρόσβαση των πολιτών θα είναι ελεύθερη, μη αποκλειστική, χωρίς κόστος για τους ίδιους και καθολική για το σύνολο των υπηρεσιών Υγείας. Οι επαγγελματίες υγείας θα μπορούσαν να απασχολούνται με ευέλικτες μορφές εργασίας.

Το ίδιο μοντέλο μπορεί να εφαρμοστεί στο Νοσοκομείο – ΚΥ Σητείας και σε καθένα από τα 24 αντίστοιχα νοσοκομεία πανελλήνια. Η επόμενη φιλελεύθερη κυβέρνηση μπορεί να αποδείξει στον έλληνα πολίτη ότι επανασχεδιάζοντας το εθνικό σύστημα υγείας θα προσφέρει αξία στον πολίτη και θα παρέχει έγκαιρη, αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική υγειονομική περίθαλψη. Στόχος είναι η προσφορά ποιοτικής υγειονομικής περίθαλψης με βάση την αξία, η οποία πρέπει να είναι διασυνδεόμενη, απαρτιωμένη, προσανατολισμένη στην παροχή της σωστής υγειονομικής φροντίδας, στη σωστή θέση, την κατάλληλη στιγμή, με τη σωστή ομάδα και στο σωστό επίπεδο κόστους. Και θα είναι εφικτός, δημόσιος (όχι κρατικός), δίπλα στον πολίτη!

*Ο Γιάννης Σ. Καλαντζάκης είναι entrepreneur υπηρεσιών υγείας. Ο Δρ. Χαράλαμπος Λυδάκης είναι Προϊστάμενος Διευθυντής, Παθολόγος, Βενιζέλειο Νοσοκομείο Ηρακλείου. Μέλος Τομέα Υγείας Νέας Δημοκρατίας. Ο Γιάννης Μαρνελάκης είναι τέως Διευθυντής Οικονομικής Οργάνωσης 7ης Υ.Π.Ε.


Σχολίασε το
Στην κορυφή

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο