Με 88 προαπαιτούμενες δράσεις, ορισμένες εκ των οποίων έχουν ήδη δρομολογηθεί, συνδέεται πλέον από τους δανειστές η επιτυχής ολοκλήρωση της επόμενης αξιολόγησης της πορείας υλοποίησης του Μνημονίου ΙΙΙ, της τέταρτης κατά σειρά, η οποία αναμένεται να είναι και η τελευταία, δεδομένου ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους η περίοδος των Μνημονίων φθάνει στο τέλος της.
Όπως προκύπτει από την “έκθεση συμμόρφωσης”, την οποία συνέταξε και παρουσίασε στο Eurogroup η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, oι πιο σημαντικές από τις εναπομείνασες 88 “προαπαιτούμενες δράσεις” αφορούν:
– στην άνευ εμποδίων διενέργεια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών,
– στην λήψη απόφασης τον ερχόμενο Μάιο να μειωθεί το αφορολόγητο όριο εισοδήματος των μισθωτών, των συνταξιούχων και των αγροτών από το 2019, αν διαπιστωθεί ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ δεν πρόκειται να επιτευχθεί ως το τέλος του τρέχοντος έτους,
– στην επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων,
– στην κατάργηση των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο από την 1η Ιουλίου,
– στην αύξηση των συντελεστών του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και την περικοπή των απαλλαγών από τον φόρο αυτό, εφόσον οι αντικειμενικές αξίες μειωθούν σημαντικά σε πολλές περιοχές της χώρας, προκειμένου να διασφαλιστεί η είσπραξη εσόδων ίδιου ύψους με αυτά που εισπράχθηκαν σε κάθε ένα από τα έτη 2014-2017.
Στην έκθεση αναφέρονται εξάλλου τα εξής:
• Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα διαμορφωθεί στο 1,6% το 2017, χαμηλότερα από την προηγούμενη εκτίμηση για ρυθμό ανάπτυξης 2,1%. Επισημαίνεται μάλιστα ότι στην εξέλιξη αυτή συνέβαλαν οι καθυστερήσεις στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης αλλά και η ασθενέστερη της εκτιμώμενης ιδιωτική κατανάλωση.
• Για το 2018, η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις θα είναι οι κύριοι παράγοντες ανάπτυξης. Τυχόν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της εφαρμογής του Μνημονίου αλλά και ενδεχόμενη ελλιπής εκτέλεση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων του 2018, θα λειτουργήσουν ως εμπόδια στην ανάπτυξη της οικονομίας. Ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να ανέλθει στο 2,5% το 2018 και το 2019, στο 2,3% το 2020 και στο 2,1% το 2021.
• Η ανεργία εκτιμάται ότι θα μειωθεί από το 21,7% του εργατικού δυναμικού το 2017, στο 20,1% το 2018 , στο 18,4% το 2019, στο 16,8% το 2020 και στο 15,5% το 2021.
• Το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού του 2017 διαμορφώθηκε σε επίπεδο 2,3% του ΑΕΠ, δηλαδή 0,5% υψηλότερα του στόχου για 1,75% του ΑΕΠ που υπήρχε στο Μνημόνιο. Κι αυτό παρά τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος και άλλων παροχών, το ύψος των οποίων ανήλθε στο 0,7% του ΑΕΠ. Η υπεραπόδοση του 2017 οφείλεται κυρίως στην υποεκτέλεση των δημοσίων δαπανών και σε μικρότερο βαθμό στις καλύτερες των αναμενόμενων επιδόσεις στις εισπράξεις των δημοσίων εσόδων
• Το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού του 2018 προβλέπεται ότι θα φτάσει στο 3,7% του ΑΕΠ έναντι στόχου για 3,5%. Το επιπλέον 0,2% θα χρησιμοποιηθεί για την αύξηση των επιδομάτων τέκνων.
130.000 πλειστηριασμοί ως το 2021
Δεν μπορεί να ξέρει κανείς αν η κατήφεια του Ευκλείδη Τσακαλώτου, όπως φάνηκε στα πλάνα πριν από την έναρξη του Eurogroup, οφειλόταν στα Επικαιροποιημένα Κείμενα που συνόδευσαν την έγκριση της δόσης, αλλά σίγουρα η ανάγνωση του σημείου που αναφέρεται στους πλειστηριασμούς, θα κλόνιζε και τον πλέον αισιόδοξο.
Όποιος μπήκε στη διαδικασία να διαβάσει την Έκθεση Συμμόρφωσης της Κομισιόν, φτάνοντας στη σελίδα 17 έπεσε σε ένα ειδικό «κουτάκι» γαλάζιου χρώματος, το οποίο έκρυβε μια απίστευτη είδηση: Μέσα σε διάστημα τεσσάρων ετών θα πρέπει να έχουν γίνει 130.000 πλειστηριασμοί! Η αρχή θα γίνει με… μόλις 10.000 για τη φετινή χρονιά, όπως τουλάχιστον έχουν δεσμευθεί οι τράπεζες, αλλά η Κομισιόν θεωρεί ότι ο στόχος είναι… φιλόδοξος, λόγω των αλλεπάλληλων καθυστερήσεων. Οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών σημειώνουν, μάλιστα, ότι ακριβώς λόγω αυτών των προβλημάτων, από το Μάρτιο και μετά θα πρέπει να ανέβει ο ρυθμός των πλειστηριασμών στους 1.000 το μήνα, για να φτάσουμε στις 2.000 μηνιαίως το τελευταίο τρίμηνο του 2018, δηλαδή λίγο πριν μπούμε στο «καυτό» 2019 που περιμένουν τα «τσεκούρια» στις συντάξεις και πιθανώς η πρόωρη μείωση του αφορολογήτου.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, αυτοί οι υπολογισμοί δεν είναι αυθαίρετοι αλλά συνδέονται με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι τράπεζες έναντι του SSM για τη διαχείριση του απίστευτου όγκου των προβληματικών δανείων. Και τι γίνεται από το 2019 και μετά; 40.000 πλειστηριασμοί ετησίως για τα επόμενα 3 χρόνια!
Το σκεπτικό των τεχνοκρατών που συνέταξαν το ειδικό «κουτάκι» ξεκινά από τη διαπίστωση ότι από το ξέσπασμα της κρίσης, έχει υπονομευθεί η κουλτούρα των πληρωμών, συμβάλλοντας, μάλιστα, κατά την εκτίμηση τους, στην επιμήκυνση αυτής της κρίσης. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, παρά το ότι οι Ευρωπαίοι ήταν αντίθετοι, οι ελληνικές Αρχές εφάρμοσαν ένα μορατόριουμ για τους πλειστηριασμούς, που κράτησε ως το τελευταίο τρίμηνο του 2015.
Στη συνέχεια, οι πλειστηριασμοί κρατήθηκαν σε πολύ χαμηλούς αριθμούς λόγω των παρατεταμένων απεργιών των δικηγόρων αλλά και της δράσης ακτιβιστών, με αποτέλεσμα ενώ ήταν προγραμματισμένοι 5.600 πλειστηριασμοί ακινήτων αξίας 1,1 δις ευρώ το 2017, πραγματοποιήθηκαν ελάχιστοι. Κάνοντας μια αντιπαραβολή με τα όσα συνέβαιναν πριν από 10 χρόνια, η Κομισιόν σημειώνει ότι ενώ τότε τα «κόκκινα» δάνεια διαμορφώνονταν σε μονοψήφια ποσοστά, είχαν ολοκληρωθεί 58.849 πλειστηριασμοί.
«Το αποτέλεσμα είναι ότι έχει ριζώσει στον πληθυσμό μια προσδοκία ότι τα υποθηκευμένα ακίνητα δεν πρόκειται να ρευστοποιηθούν» αναφέρουν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν και σημειώνουν ότι αν και είναι πρόωρο να εκτιμήσει κανείς αν θα λειτουργήσει πετυχημένα η πλατφόρμα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, παρατηρείται το εξής ενδιαφέρον φαινόμενο: πολλοί από τους προγραμματισμένους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς ματαιώθηκαν την τελευταία στιγμή, γιατί εμφανίστηκαν οι οφειλέτες και τακτοποίησαν τα χρέη τους.