Τα ωφέλη της τεχνολογίας σε χιλιάδες παραγωγούς και πολύ περισσότερους καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα φιλοδοξεί να φέρει μια ομάδα νέων επιστημόνων που συναντήθηκαν στα Χανιά για τις σπουδές τους στο Πολυτεχνείο Κρήτης και μερικά χρόνια μετά, ανάμεσα σε διάφορα άλλα έφτιαξαν τα… kaloudia. Μια ιδέα που γεννήθηκε σε ένα χωράφι του Ηρακλείου και από φέτος τον Σεπτέμβριο έχει εξελιχθεί σε μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα . Κάθε μέρα που περνάει γίνεται ολοένα και πιο γνωστή και σκοπό έχει να αποκαλύψει στον κάθε ένα, όλα εκείνα τα κρυφά, και όχι μόνο, μυστικά τοπικά προϊόντα της κάθε περιοχής.
Μέσω της εφαρμογής ο κάθε παραγωγός που θέλει να συμμετέχει μπορεί να προσθέσει τα προϊόντα του, μαζί με φωτογραφίες, τη διεύθυνση του και διάφορα άλλα στοιχεία και στη συνέχεια οι χρήστες της εφαρμογής, Έλληνες και ξένοι, μέσω των κινητών τους τηλεφώνων τους να ανακαλύψουν όλα εκείνα τα προίόντα που μπορεί να βρει γύρω του, ανάλογα με την τοποθεσία του. Χρησιμοποιώντας μάλιστα τη χρήση του GPS του κινητού μπορεί να λάβει και οδηγίες για το πως ακριβώς να πάει στην τοποθεσία που βρίσκεται ο κάθε παραγωγός.
Εδώ στο Ράδιο Λασίθι δοκιμάσαμε την εφαρμογή η οποία είναι απλή και εύχρηστη, και μιλήσαμε με την ομάδα πίσω από όλη αυτή την προσπάθεια. Όπως μας έιπαν, όλα ξεκίνησαν ένα πρωί στο χωρίο Μεγάλη Βρύση στο Ηράκλειο, όταν ο Σπύρος Δασκαλάκης, ένας απ’ τους τρεις συνιδρυτές της προσπάθειας, βοηθούσε τους γονείς του σε αγροτικές εργασίες στα χωράφια τους. Εκεί τον πλησίασε ένα ζευγάρι από τουρίστες και τον ρώτησαν από που μπορούν να αγοράσουν καλό ντόπιο λάδι και κρασί. Αυτή ήταν και η αφορμή που έδωσε στον Σπύρο την ιδέα για ένα ηλεκτρονικό εργαλείο με το οποίο κάποιοι που δεν ξέρουν τα κατατόπια της περιοχής να μπορούν άμεσα και γρήγορα να έρχονται σε επαφή με τους παραγωγούς της περιοχής που βρίσκονται και να τελικά να βρίσκουν αυτό που θέλουν.
Τι είναι και πως λειτουργούν τα Kaloudia;
Τα Kaloudia είναι μία πλατφόρμα που στοχεύει στην προβολή, προώθηση και αναζήτηση τοπικών παραδοσιακών προϊόντων όλης της Ελλάδας από τους παραγωγούς στους καταναλωτές. Στην ουσία είναι η πρώτη οργανωμένη και συγκροτημένη προσπάθεια που γίνεται για να αναδείξουμε τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα καθώς και την παράδοση της χώρας μας.
Τα Kaloudia αποτελούνται από δύο μέρη που απευθύνονται σε δύο διαφορετικά κοινά, το ένα στους παραγωγούς και το άλλο στους καταναλωτές αντίστοιχα. Όσον αφορά το πρώτο μέρος και τους παραγωγούς προσφέρουμε ένα εργαλείο (μία διαδικτυακή πλατφόρμα) στο οποίο μπορούν να εισάγουν πληροφορίες σχετικά με αυτούς και την επιχείρηση τους, τα σημεία διάθεσης των προϊόντων τους καθώς και τα ίδια τα προϊόντα τους. Από την άλλη μεριά έχουμε την εφαρμογή για smartphones που απευθύνεται στους καταναλωτές.
Όταν ανοίξει κάποιος την εφαρμογή μας, έχει δύο βασικές δυνατότητες, η πρώτη είναι να δει ποιοι παραγωγοί βρίσκονται κοντά του καθώς και τα προϊόντα που μπορούν να προμηθευτεί από αυτούς. Παίρνοντας την θέση του χρήστη έχουμε τη δυνατότητα να εμφανίζουμε κάποια σημεία πάνω στον χάρτη της εφαρμογής, αυτά τα σημεία είναι οι διευθύνσεις διάθεσης των παραδοσιακών προϊόντων.
Ας μιλήσουμε με παραδείγματα. Έστω ότι ένας χρήστης βρίσκεται στο παλιό λιμάνι των Χανίων και ανοίγει την εφαρμογή μας. Τότε αυτό που θα δει είναι ένα χαρακτηριστικό σημείο που συμβολίζει τη θέση του και γύρω γύρω τα σημεία των παραγωγών. Στο σημείο αυτό μπορεί να δει τα στοιχεία των παραγωγών, τα προϊόντα τους καθώς επίσης και να πλοηγηθεί σε αυτούς μέσα από την εφαρμογή μας. Η δεύτερη βασική δυνατότητα που υπάρχει είναι η αναζήτηση προϊόντων και παραγωγών σε οποιαδήποτε περιοχή επιθυμεί, σύμφωνα με τα κριτήρια που θέλει, πχ κατηγορία προϊόντων, λέξεις κλειδιά κλπ. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να αξιολογήσει τον παραγωγό και τα προϊόντα που παράγει αυτός. Έτσι έχουμε ένα πιο αντικειμενικό δείγμα της ποιότητας των προϊόντων που μπορεί κάποιος να βρει μέσα από τα Kaloudia. Επίσης εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι λόγω της μεγάλης ανταπόκρισης που έχουμε από τους παραγωγούς και τους καταναλωτές της χώρας μας έχουμε ξεκινήσει ήδη την ανάπτυξη και την υλοποίηση της δεύτερης έκδοσης της υπηρεσίας μας, που παρέχει μεγάλη ποικιλία δυνατοτήτων σε παραγωγούς και καταναλωτές.
O παραγωγός τι έχει να κερδίσει αν σας εμπιστευθεί;
Τα οφέλη για κάθε παραγωγό που θα εγγραφεί και θα καταχωρίσει τα προϊόντα που παράγει στην πλατφόρμα των Kaloudia, είναι πολλαπλά. Το κυριότερο από όλα όμως είναι ότι με τα Kaloudia τους παρέχεται ένας εναλλακτικός, μοντέρνος και κυρίως ΔΩΡΕΑΝ τρόπος προώθησης, προβολής και διαφήμισης της παραγωγής τους, της επιχείρησής τους και των προϊόντων τους. Αν μη τι άλλο, ποιος σήμερα δεν θέλει να διαφημιστεί ΔΩΡΕΑΝ στην μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή στους εκατομμύρια τουρίστες που έρχονται στην χώρα μας κάθε χρόνο, και όχι μόνο.
»Επίσης, με τα Kaloudia πλέον κάθε παραγωγός ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλος ή μικρός είναι ή το πόσο εξοικείωση έχει με την τεχνολογία, μπορεί να έχει πρόσβαση στην κοινωνία του Internet με ένα πιο εύκολο και άμεσο τρόπο και μέσω αυτής να προβληθεί πιο γρήγορα και αποτελεσματικά σε σχέση με τους συμβατικούς τρόπους προώθησης, όπως είναι οι εφημερίδες ή οι απλές διαφημίσεις.
Επιπλέον, σκεφτείτε μόνο πόσα προϊόντα μπορεί να ανακαλύψει κάποιος με μια μικρή βόλτα στους δρόμους μιας πόλης ή στα σοκάκια του χωριού που βρίσκεται. Πιστέψτε με, ΧΙΛΙΑΔΕΣ. Ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά είναι “καλά κρυμμένα” και το κυριότερο είναι γνωστά μόνο στους ντόπιους κατοίκους. Γιατί λοιπόν να μην φέρουμε όλα αυτά “τα καλούδια” στο προσκήνιο και να μην δημιουργήσουμε τον πληρέστερο και πιο ενημερωμένο ηλεκτρονικό χάρτη, με τα παραδοσιακά προϊόντα όλης της Ελλάδας; Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να κάνουμε με τα Kaloudia και για αυτό καλούμε κάθε παραγωγό να συμμετάσχει σε αυτήν την προσπάθεια.»
Πόσοι παραγωγοί σας έχουν εμπιστευθεί μέχρι τώρα;
Η εικόνα της μέχρι τώρα πορείας μας είναι πραγματικά πολύ ενθαρρυντική. Από τον Σεπτέμβριο που είμαστε “online” μας έχουν εμπιστευτεί και έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα μας πάνω από 200 παραγωγοί από πολλά και διαφορετικά μέρη της Ελλάδας. Έχουμε παραγωγούς από Αλεξανδρούπολη μέχρι Κρήτη και από Κέρκυρα μέχρι Ρόδο. Το κυριότερο όμως είναι ότι καλύπτουμε ήδη μια μεγάλη γκάμα από παραδοσιακά και χειροποίητα προϊόντα, όπως μέλι, κρασί, ελαιόλαδο, υφαντά, καλλυντικά, οινοπνευματώδη, γλυκά κ.α.
Σε αυτήν την φάση που βρισκόμαστε, δεν είναι δυνατή η πώληση των προϊόντων μέσω της πλατφόρμας μας. Βλέπετε, αυτό το βήμα είναι πολύ δύσκολο να γίνει, αφού τα προϊόντα για τα οποία μιλάμε είναι ευαίσθητα (τα περισσότερα είναι τρόφιμα) και κατά συνέπεια θέλουν ειδική μεταχείριση κατά την μεταφορά και την διανομή στους πελάτες.
Και με εμάς στην Ιεράπετρα που έχουμε τόσα θερμοκήπια τι γίνεται ; Μπορούν τα Kaloudia να φανούν χρήσιμα σε κάποιον με ασχολείται με τη μαζική παραγωγή;
Φυσικά. Τα Kaloudia είναι χρήσιμα με τους τρόπους που προαναφέραμε για κάθε παραγωγό ανεξάρτητα του μεγέθους της παραγωγής του, ακόμα και αν μιλάμε για αγρότες με παραγωγή επιπέδου θερμοκηπίου. Σκεφτείτε μόνο ότι η εφαρμογή μας είναι διαθέσιμη σε όλο το καταναλωτικό κοινό, ακόμα δηλαδή και σε επαγγελματίες του χώρου της εστίασης (ξενοδόχους, εστιάτορες κλπ.). Κάλλιστα λοιπόν, μπορεί κάποιος επαγγελματίας παραγωγός να καταλήξει στην σύναψη κάποιας συνεργασίας, μόνο και μόνο μέσα από την προβολή της επιχείρησής του και των προϊόντων του στα Kaloudia.
Πως θα θέλατε να δείτε την εφαρμογή σας και γενικά την προσπάθειά σας σε δύο χρόνια από τώρα;
Η αλήθεια είναι ότι αυτό που μας χαρακτηρίζει σαν ομάδα είναι η φιλοδοξία. Επομένως έχουμε πολύ υψηλούς στόχους για τη συνέχεια. Θα έλεγα ότι οι στόχοι μας ποικίλουν για τα επόμενα δύο χρόνια. Δηλαδή αφορούν τόσο την ανάπτυξη και την προώθηση της εφαρμογής μας, όσο και την βελτίωση της υπηρεσίας μας. Σίγουρα ο βασικότερος όλων είναι να δημιουργήσουμε ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τους παραγωγούς της χώρας μας και να διατηρήσουμε την πλούσια παράδοση της Ελλάδας. Γι αυτό το λόγο παραμένουμε πιστοί στο πλάνο μας και στην δουλειά που πρέπει να κάνουμε. Ο όγκος δεδομένων και η διαχείριση του συστήματος είναι κάτι αρκετά δύσκολο και προσπαθούμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτό καθημερινά. Όραμά μας είναι η πλατφόρμα του «Kaloudia» να γίνει ορόσημο για το ηλεκτρονικό επιχειρείν των παραγωγών παραδοσιακών προϊόντων στην Ελλάδα. Στοχεύουμε κάθε επισκέπτης στο μέλλον που θα θέλει να μάθει και να αναζητήσει τα προϊόντα του τόπου μας να χρησιμοποίει για το σκοπό αυτό τις εφαρμογές μας και το όνομα «Kaloudia» να συνδεθεί με τις ηλεκτρονικές περιηγήσεις για ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα.
Αλήθεια, αφού όλο αυτό που κάνετε είναι δωρεάν εσείς δεν έχετε σκοπό να πληρωθείτε;
Όπως καταλαβαίνετε, ακόμα και αν όλο αυτό το κάνουμε για το μεράκι μας και για να προβάλουμε στον κόσμο την μοναδική παραγωγή που έχει σήμερα η Ελλάδα, δηλαδή τα παραδοσιακά προϊόντα του κάθε τόπου και της ελληνικής γης γενικότερα, κάποια λειτουργικά έξοδα δεν παύουν να υπάρχουν. Ωστόσο, όλο αυτό το εγχείρημα δεν θα ήταν ευφικτό χωρίς την καθοριστική υποστήριξη μερικών ανθρώπων. Σε αυτό το σημείο λοιπόν, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κα. Γιάννα Αγγελοπούλου Δασκαλάκη, η οποία μέσα από το πρόγραμμα υποτροφιών Angelopoulos-Clinton GIU υποστήριξε οικονομικά και συμβουλευτικά την ομάδα των Kaloudia κατά το ξεκίνημά τους.
Η ομάδα ιδρύθηκε από τον Σπύρο Δασκαλάκη, τον Μάριο Καστρινάκη και τον Πέτρο Κοντογιάννη. Όλοι γνωριζόμασταν μέσα από τη σχολή Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης όπου σπουδάζαμε και από τότε που ξεκινήσαμε τα Kaloudia έχουμε δεθεί αρκετά μεταξύ μας. Ωστόσο, η ομάδα μας έχει και τρία επιπλέον μέλη, την Νικολέττα Παπαδογιάννη, τον Μάνο Παλάβρα, τον Χρήστο Χριστοδουλόπουλο καθώς και τα κορίτσια από το Paperkite Design Group, οι οποίοι βρίσκονται στο πλευρό μας διαρκώς και η συμβολή τους στην ανάπτυξη και την μέχρι τώρα πορεία των Kaloudia, ήταν καθοριστική.
Δείτε την πλατφόρμα και βρείτε την εφαρμογή στο kaloudia.gr